Lago Maggiore

Reisverslag

Een autovakantie plannen is voor de meeste Belgen en Nederlanders niet echt moeilijk. Naar het Zuiden toe kan men een hoop bestemmingen opmerken die men reeds kan bereiken na een dag rijden. Buurlanden Frankrijk en Duitsland zijn populair, maar het mag ook iets verder zijn: Slovenië, Tsjechië, Spanje en Italië lokken ook een hoop Nederlandstalige toeristen. De Italiaanse meren in Noord-Italië zijn een geliefkoosde plek. Ook wij ondernamen de trip in het seizoen van 2020. We verbleven enkele dagen aan het Maggioremeer en nadien ook nog enkele dagen aan het Gardameer. Een reisverslag kan helpen bij het plannen van de eigen autovakantie. Uiteraard dient het enkel ter illustratie. Een eigen reisplanning is aangepast aan de eigen interesses.

5 dagen aan het Lago Maggiore

Na een rit van ongeveer 1000 kilometer en na dik 14 uur kwamen we rond 17u aan in ons appartement te Verbania. De plaats van logeren werd gekozen na een studie van het meer en de hoogtepunten. De streek rond Verbania (grootste stad en zowat het economische centrum van de streek) is veelzijdig en men kan er gemakkelijk (dag)uitstapjes plannen.

Overnachten in Verbania

Voor het eerste deel van de reis opteerden we voor een ietwat goedkoper appartement. Er was een fikse promo. Gedurende de dag waren we rond het meer te vinden en het logement werd enkel gebruikt om te overnachten. Echt veel luxe was niet nodig. Over het algemeen was het voldoende, maar het gemis aan een airconditioning was wel groot. Overdag zo’n 32°C en ‘s nachts dook de temperatuur niet onder de 20°C. Gelukkig was er een klein zwembad en een jacuzzi aanwezig om zich wat op te frissen. Het meer was ook vlakbij, dus afkoeling was steeds nabij. Onze tip: goedkoop logeren is best mogelijk, maar zorg voor een goede balans tussen comfort en prijs.

Dag 1 – Verbania bezoeken

We een vermoeiende reis beslissen we om de streek wat te verkennen. We fietsen van ons hotel naar het centrum van Verbania. Het is zo’n 5 kilometer rijden. De eerste 400 meter lopen via de drukke weg, maar nadien kan men een weg langs het meer nemen. Dit fiets- / wandelpad loopt door tot het centrum van Verbania. Onderweg zijn er voldoende mogelijkheden om het energieniveau aan te vullen. Jammer genoeg kan men dergelijke infrastructuur voor fietsers en wandelaars niet overal opmerken.

Dag 2 – Monte Mottarone beklimmen

De tweede dag van de reis staat een knaller van formaat op de planning. We fietsen naar Strasa (12 kilometer) en daar begint de klim van de Mottarone. 21 kilometer klimmen en 1200 hoogtemeters. De elektrische fiets van de wederhelft heeft halverwege een tussenstop nodig. We houden halt aan de botanische tuin. Wij genieten van een zaligmakend uitzicht en na een uurtje heeft de batterij voldoende energie om mijn vriendin richting de top te begeleiden. Boven nuttigen we een maaltijd en rusten we even uit. De kabelbaan brengt ons wederom tot meerniveau en daar bezoeken we per boot Isola Bella. De naam doet een hoop vermoeden: het is daadwerkelijk een pareltje. Toeristisch en 17 euro per persoon, maar het is het meer dan waard. We fietsen terug naar het hotel, winkelen in de plaatselijke supermarkt en laden de batterijen op.

Isola Bella – een parel

Dag 3 – Orta en Mergozzo

Met de wagen rijden we naar het Ortameer. Volgens de toeristische gids is de markt in Orta San Giulio het bezoeken waard. De markt is niet groter dan een markt in een willekeurig dorp te België. Niet echt de moeite dus. Het bijhorende eiland Isola San Giulio is ook wat teleurstellend. Even rondwandelen, maar eigenlijk valt er helemaal niets te beleven. We verlaten de gratis parking en rijden verder naar het dorpje Mergozzo aan het Lago di Mergozzo. De hitte is ondragelijk en we nemen er dan ook een frisse duik. Nadien houden we nog even halt in Stresa. De statige hotels en de mooie tuinen aan het meer nodigen uit tot het maken van een wandeling.

Dag 4 – Zwitserland

Met de wagen rijden we naar het noorden, naar Zwitserland. We komen eerst nog het charmante Connobio tegen. Hier houden we even halt. Nadien rijden we door naar Zwitserland. De steden Ascona en Locarno staan op het programma.

Ascona

Dag 5 – Bergamo

We verlaten het Lago Maggiori en rijden verder naar het Gardameer. De rit bedraagt ongeveer 240 kilometer en loopt grotendeels over Italiaanse tolwegen. We houden halt aan het Comomeer, aan de stad Como. Ook Bergamo geniet onze aandacht. Helaas verpest regen het bezoek aan de historische binnenstad. Ook in het Gardameer is er een opeenstapeling van hoogtepunten waar te nemen.

Italiaanse meren

Gedurende onze periode hebben we de omgeving rond Verbania dus bezocht. Eventueel kan men eerst het westen van het meer verkennen en daarna een tijdje verblijven aan het oostelijke deel van het meer. De mogelijkheden zijn er best eindeloos. Er liggen verschillende meren en allen hebben ze zo hun troeven. Een autovakantie is dus zo geregeld. Bovenstaande planning dient enkel ter illustratie. Het spreekt voor zich dat er nog een hoop andere bezienswaardigheden rondom het meer waar te nemen zijn. Een reis plannen is altijd een persoonlijke zaak. Fervente fietsers zullen bijvoorbeeld wat meer tijd om de fiets doorbrengen en mooie routes zoeken en personen die het liever wat kalmer aan doen spenderen dan liever wat meer tijd aan het meer.